fredag 27 maj 2011

onsdag 25 maj 2011

Urstarkt lagtempo


Team Urban Cycles värmer upp inför sommaren med att köra ett urstarkt lagtempo på 3½ man.
Ola (1), Oskar (1), Viktor (1) och undertecknad (½) körde in på en grym andraplats ikväll.

Enbart Pullers distanserade oss, dock med ynka 9 sekunder och 2 man extra...
Nästa gång!!! Kom.. pulli, pulli, pullers...

söndag 22 maj 2011

Eslöv Gran Fondo


Teamet ställde upp med ett starkt lag i lördagens Eslöv Gran Fondo.
På plats fanns Ola, Oskar, Viktor, Fredrik och Sportchefen.

Ola, Fredrik och Viktor körde större delen av eller hela loppet i förstaklungan.
Oskar punkterade efter en knapp mil...
Sportchefen körde stabilt.

Ola, 3,26 - 25 plats!
Fredrik, 3,28
Viktor, 3,40
Sportchefen, 3,57
Oskar, 4,05

Gott jobbat hälsar...

Sportchefen

tisdag 17 maj 2011

Alternativ till cykling i regn

Cykling i kul. Men håll med om att det är opraktiskt att cykla i regn när man bor i lägenhet? Visst, badkaret funkar. Baby wipes lika så, men på det hela taget hade en vattenslang varit att föredra. Men bara för att det regnar behöver man väl inte hålla sig stilla på rumpan?

Det finns de som måste komma iväg utanför hemmet för att träna. Mina kriterier för träning är att träningskläder ska vara på och ett träningspass ska pågå i minst 45 minuter. De kriterierna kan man ju uppfylla var man än är någonstans. Familjen vill slå ett slag för hemmaträningen. Hur praktiskt som helst, speciellt när man inte har möjlighet att lämna hemmet. Man behöver inte så mycket redskapsmässigt. Ett hopprep, några vikter kanske. En matta. Jägarsitsen kräver ju enbart en vägg. Djupsteg kräver bara ett golv. Det finns nästan oändligt med alternativ, men om vi nu ska tipsa om några kära kompisar här hemma så blir det dessa.

Alternativ 1. TRX. Styrketräning för hela kroppen. Användbart träningsredskap som endast kräver en dörr och TRX-band. Funkar lika bra att utöva i träningskläder som i pyjamasbyxor.


Alternativ 2. Yoga på DVD. Kräver endast en DVD-spelare och en yogamatta. Bra komplement till styrketräning och konditionsträning.


Alternativ 3. Löparskorna. Har man inget löpband hemma så behöver man ju förstås ta sig utomhus, men det kräver inte så mycket planering. Och för oss som är lite bundna till hemmet pga sovande barn, eller föräldraledig eller dylikt - det går jättebra att springa med vagn! 15 kg extra vikt, och lite motvind på det så får man en bra genomkörare inför cykelpassen. Tips! Kombinera löprundan med sovdags i vagnen och hela familjen kan vara med. En ljummen sommarkväll kan väl inte utnyttjas på bättre sätt?

Men imorgon ska det väl bli cykelväder?

måndag 16 maj 2011

Tjejvättern

Min fru Anna ska köra tjejvättern lördag den 11 juni tillsammans med en kompis. I samband med det gör vi en liten familjeutflykt och har bokat en stuga vid Varamonstranden, Motala två nätter fredag, lördag 10 - 11 juni. Om någon behöver boende finns två bäddar lediga dessa två nätter. Maila isf min fru på anna.haraldson(at)gmail.com.

söndag 15 maj 2011

Skåne är platt!


..eller?

För att jag ska hinna cykla ett riktigt långpass är det plocka ut komptid från jobb som gäller.

I fredags begav jag mig ut på en 150 km lång tur. Böljande vägar förbi Hyby, lummiga skogar kring Häckeberga slott och öppna landskap ner mot Slimminge. Romeleåsen gav mig tre sugande klättringar, varav två av kategori 5 (!!!) Hela 3,0% resp. 2,8% snittlutning. Jaja. Mesigt, tänker många, men i den skånska kant- och motvinden blev detta en fin genomkörare.

Lagkamrat Fredrik mötte upp efter 100 km och gav stabilt sällskap i motvind och ösregn på vägen hem till Malmö igen.

En värdig avslutning på en fin dag? Cykelsanering nödvändig.

torsdag 12 maj 2011

För säkerhets skull

Så kul att få knäppa ledartröjan över magen för första gången denna säsong! Förvisso en ledarroll som inte var så svår att norpa åt sig när man inte har några konkurrenter, men den lär bli svårare att försvara kommande onsdagar. Den första spurten blev dock min. Den andra tog Alexandra. En var. Det står jämnt där även om det inte utdelades några poäng.



Sen hände det tråkigt. Tre snabba och starka trillar i marken. Fruktansvärt jobbigt att se, och det måste vara ännu värre att vara med i händelsen och känna att man tappar kontrollen och vurpar. Och framför allt går allt så snabbt. Jag funderar själv på om man egentligen är så alert i alla ögonblick som man borde vara under onsdagsrundorna, och alltid annars för den delen. Jag vet själv att jag får tänka till ibland, skärpa mig, inte svänga ut så mycket till vänster. Men i stridens hetta så blir man lite blind och skygglapparna kan åka på. Farligt är det. Öva öva öva mer på det! Tur att det efter omständigheterna gick väl för alla inblandade.

När de skadade blivit omhändertagna tog jag, Johan och Alexandra en lugn tur tillbaka. Föredömligt. På linje intill vägkanten. Tydliga tecken. Använda cykelbanor där det fanns några. Inte för snabbt. Lägga märke till omgivningen. Alexandra avviker hem. Jag och Johan fortsätter hemåt. Vid Rondellen lägger jag mig ner. Lite kommunikationsbrist. Svänga vänster? Här? Nu? Över vägen? Men det kommer en bil. Jag har knappt styrfart. Hinner inte koppla loss foten. Välter. Bättre välta innan överfarten än mitt i gatan...



Att trilla nästan stillastående gav en stukad handled, öm höft och svullet och skrapat knä. Vad som kan hända när det går snabbare fick vi erfara tidigare. Nu skärper vi alla sinnen framöver va? Allihopa! Så att vi alla kan få cykla tillsammans igen.

onsdag 11 maj 2011

Onsdags-sol


Väderskillnad från förra onsdag. Men det råder delade meningar om vädret för kvällen. Någon påstår till och med regn och åska ikväll. Glädjedödare. Kortkort blir det i alla fall.

Hur känner sig teamet? Blir vi fulltaliga?

tisdag 10 maj 2011

Nyss införskaffad: svart och i kolfiber

Den ska ta teamet till oanade vinster är det tänkt. Den reducerar vikt med flera gram! Känslan av att flyga fram genom vinden. Snabbhet. Smidighet och ökad prestanda. Det är i år det kommer att ske. Nu eller aldrig. Imorgon gäller det. Teamets hemliga vapen...



Fast razing, med närmare rakning. 



måndag 9 maj 2011

Träna som Lance?


Kan Lance Armstrong, så kan väl jag?

Nu när säsongen startat och när man måste kunna dra ifrån när det gäller är det ju hög tid att köra äckligt hårda intervaller som inslag i träningsveckan.
Onsdagsspurten är ett ypperligt tillfälle att köra veckans intervallträning på. 7 hårda spurter i glatt sällskap!

Får man inte nog av 1 plågsamt kvalitetspass kan man ju alltid träna som Lance, the man. Lance Armstrong's Power intervals by Chris Carmichael är bra grejer.
Dessa komplicerade (eller väldigt simpla?) träningsprogram måste tejpas fast på ramen för att kunna följas och det var precis vad som gjordes i den sura vinden idag.

På onsdag är teamet ännu starkare (och då har överflödig kolfiber kapats bort för viktbesparing...)!